Het traject van solliciteren of een vacature invullen lijkt erg veranderd door een schaarste aan personeel, maar is dat wel zo?
Het wisselen van een baan of het aannemen van nieuwe medewerkers blijft een proces waarin je onderzoekt of je elkaar leuk genoeg vindt om langere tijd een relatie aan te gaan. Passen we bij elkaar, wat kunnen we voor elkaar betekenen en hoe kunnen we een omgeving creëren waarin ‘verliefdheid’ overslaat op ‘houden van’.
Wat wel veranderd is, is het presenteren van jezelf.
Termen als employer branding, onboarding en employeejourney zijn ontstaan en worden (om in hip kantoorjargon te praten) geladen met initiatieven ten behoeve van goed werkgeverschap. Deze termen zijn natuurlijk niet helemaal nieuw, maar zijn heel belangrijk geworden. Je moet als werkgever op dit moment hard werken en investeren om personeel aan te trekken. Het aanschaffen van een tafeltennistafel of dartbord is niet voldoende.
Als werknemer kan je nu achterover leunen en kiezen uit werkgevers.. FOUT!! Ook van de werknemers wordt verwacht dat je met de tijd mee gaat. Solliciteren is gaat online en dus zal je moeten denken aan jouw online zichtbaarheid en online vindbaarheid. Ben je op zoek naar een baan? Zorg dan voor een verzorgde uitstraling online, maar kies ook jouw woorden zorgvuldig. Recruiters zoeken hun kandidaten met bepaalde zoekwoorden. Om goed vindbaar te zijn kan het dus helpen om bijvoorbeeld gewenste functietitels terug te laten komen in jouw cv.
En natuurlijk ‘last, but not least’.. De uitstraling van je cv. Het oog wil immers ook wat. Ben jij benieuwd naar onze openstaande vacatures?
Klik dan hier...misschien hebben wij wel de stage of baan die bij JOU past. Op een mooi 2019!
Steven Besuijen.